Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg under maj 2014

Av D - 31 maj 2014 22:45

Jag är sådär äckligt mätt. Kan KÄNNA alla sötsaker trängas i magen. Ja, ingen härlig känsla... Och visst. Jag ska börja äta igen, och jag borde utmana min egen rädsla och överdriva mitt kostintag lite... Bara för att visa mig själv att ingenting "farligt" kommer att hända. Så kanske oron, perfektionismen... ångesten och rädslan släpper efter ett tag.

Men såhär vill jag inte må, varken fysiskt eller psykiskt efter en lördag, bara för att det är Lördagen som jag får äta mer fritt på. Så jag måste helt enkelt sätta upp en gräns även för Lördagen...

 

Ja. Så var det med den saken. Från och med nästa Lördag, ska jag äta lite mer strukturerat ;)

 

Annars. Dagen idag.

Jag vaknade imorse strax innan nio, och klev upp ungefär kvart över. En kvart innan min larmklocka ringde för att väcka mig. Vilket den sällan får göra. Då jag vaknar ungefär en halvtimme eller så, innan den ringer.

Morgonen började iallafall lite... Ja, jag vet inte vad jag ska kalla det. Min rutin sprack lite grann. Då jag äter samma youghurt varje morgon, och den youghurten var slut idag. Så jag kollade på två andra sorters youghurtar. Stängde igen kylskåpet och tog fram ett glas och litermåttet med apelsinjuice. Satte mig och drack ett glas till min vitamintablett.

 

Funderade en stund. Och bestämde mig sedan för att testa en av de andra youghurtarna ändå... Och det var inte så pjåkigt. Men imorgon blir det "min" youghurt igen :)

 

Mitt huvud... Nej. Jag vet inte. Jag kan inte riktigt minnas min dag idag. Inte i rätt ordning iallafall. Så jag rabblar väl upp vad jag minns att jag har gjort istället.

Jag har suttit här vid datorn. Fört loggbok över mitt ätande. Jag har som vanligt läst bloggar, kollat blocket. Kollat lite lägenheter... Jag har bloggat lite. Och så har jag läst min bok, och varit inne och kollat lite på denna bloggen. Vilket jag är varje dag, i och för sig.

 

Jag har även gjort en plus-och minussak över att äta och inte äta. Då jag hade lite funderingar över hur jag skulle hantera detta med att äta eller svälta efter helgen.

Eftersom att jag mådde rent utav skit igår kväll. Ja egentligen hela gårdagen. Men kvällen och allra helst natten var värst. Ja, så då sket jag i allt. Började proppa i mig Dextro efter Dextro. Ja, två, nästan tre paket proppade jag i mig, medans jag bestämde mig för att jag ALDRIG kan äta igen. Att jag ger upp. "Jag är inte stark nog...". Bestämde mig för att äta på fredagar, lördagar och söndagar. Och klara mig på ytters lite av bara middagen, på vardagarna...

 

Men mitt ofta använda plus-och minussystem, visade idag att, att äta, vinner med många pluspoäng, mot att svälta. Så. Klart och tydigt. Ät, kära D. Kämpa. Det är det värt ;)

 

Vid Lunchen eller vilken måltid det nu var, diskuterade mamma, pappa och jag, näringslära. Minnet sviker och jag orkar inte tänka efter. Men vi pratade lite grann och kom fram till att ämnet är väldigt intressant. Pappa gav mig en bok att läsa. Som beskriver och förklarar vad som egentligen finns gömt i råvarorna som vi köper på affären. Kemikalier, kemikalier, kemikalier... I massor! Lite läskigt faktiskt, när man tänker efter. Vad lite jag kan om alla farliga ämnen som jag stoppar i mig, och vad svårt det måste vara att kunna välja ut de varor som... Ja ni förstår vad jag menar. Jag måste helt klart lära mig mer! Ska ju laga mat och allt annat själv... Men varorna jag använder, måste ju också vara fria från olika E-ämnen och skit.

 

Jag har som sagt ätit för mycket. Och trots att jag FÅR äta hur jag vill idag, så känner jag att jag tappade kontrollen. Det får INTE hända igen. Då jag vill känna mig stark och... Ja-a... Stark.

 

Annars. Jag har typ bara suttit på rummet. Läst en del och suttit vid datorn. Känt mig lite misslyckad och haft skuldkänslor för att jag inte går ut om dagarna...

 

Till kvällen, såg vi på film, efter att 22åringen och hennes kille hade åkt hem igen, efter att ha lämnat hem 13åringen och ätit en fika.

Såg på "100åringen"... Och nu blir det läsa bok, och sedan sängen. God natt med er <3

 

 

Av D - 31 maj 2014 22:40

 

Av D - 31 maj 2014 10:56

En dag som denna, när jag tvivlar, blir det här texten som jag ska titta på innan jag går ner för en oönskad måltid :) Eller när jag bara har ångest och känner mig tung och deppig i största allmänhet.

 

Ett citat plockat ur ett inlägg från min tredje blogg.

 

Av D - 30 maj 2014 21:56

Jag slänger in ett inlägg nu på en gång. Så att jag kan krypa ner och läsa min bok sedan... Vilket typ hela dagen idag, har bestått av.

 

Vet egentligen inte hur jag ska börja. Dagen har varit händelselös, grå och tråkig. Jag har känt mig unken, och jag har haft ångest utan anledning. Eller iallafall har mitt huvud varit så trött och segt av alla snurrande tankar, att jag inte har orkat fundera på anledningen. Jag har bara accepterat Herr Ångests närvaro... Tillåtit mig själv att känna mig deppig en dag som denna, och gottat ner mig i någon annans värld. Just Torey Haydens. "Vackra Barn" är boken jag läser.

 

Dagen har bestått av att jag har pendlat mellan sängen och datorn, här i mitt lilla lagom stora rum. Nedervåningen brydde jag mig inte om. Det var bara mamma hemma, och jag kände inget intresse för att vara social med en mamma som jobbade natten igår.

 

Jag satt här vid datorn. Bloggade. Läste bloggar. Kollade vovvar på blocket... Jag spelade Bejeweled i ren uttråkning... Ja-a... Och så läste jag min bok. Bara för att få någonting och göra, och bli av med alla tankar för en stund. Jag har HELT klart insett tjusningen... Hmm. Upptäckt tjusningen med att läsa böcker. Livet känns mycket enklare, med en bok under näsan. Att bara "stå bredvid" och se andra tampas med sina egna liv. Inget ansvar på mig, och ingen anledning till rädsla eller ångest. Oro. Det är avslappnande, helt enkelt. Fly verkligheten, och bara ta en paus...

 

När jag suttit här vid datorn och bara stirrat, har jag även funderat. Min trötta hjärna vet inte riktigt på vad, just nu. Den känns ärligt talat som ett russin under press. Tung som betong.

Men det har iallafall handlat mycket om maten. Ätandet. Om vad jag vill och inte vill. Vad som händer och inte händer i mitt liv... Jag har tittat ut genom fönstret. Sett regnet ösa ner, och inspekterat den gråa, näst intill vita himmelen. Hört fåglarna kvittra, men inte kunnat glädjas av det. Eller finna inre ro.

 

Tankarna har snurrat, och att fånga dem, har varit och är en ren kamp. Har inte energin till att försöka. En grå dag. En deppig, och tung dag att bära.

Men jag har även känt mig positiv. Jag känner mig bara så mycket STARKARE nu när jag har börjat äta efter schema igen och dessutom för loggbok över det. Det har gett mig ny styrka och jag mår bara bra av att känna att jag har struktur och lyckas följa de regler som jag har satt upp. Det höjer självförtroendet lite, att märka att jag har självkontroll.

 

När klockan blev ungefär... Ja, strax innan sju, gick jag för första gången ner på nedervåningen(förutom vid måltiderna) och satte mig vid tv:n. Det var tråkigt och inget program som jag tyckte om. Men jag orkade inte läsa mer just då. Fick ingen ro till det. Då pappa ändå snart skulle komma hem. Och då skulle det bli film.

Och det blev det. Vi fikade lite och såg på film. Jag smakade Baylies(stavning) för första gången. Är inte så mycket för alkohol. Rätt så feg när det gäller, faktiskt. Varav jag alltid tackar nej när de frågar mig härhemma. Men idag övertalades jag att testa. Rätt så gott. Men jag tog bara kanske en halv tesked sammanlagt. Verkligen pyttelite. En ny sak. Både gott och äckligt. Lite läskigt.

 

Och nu ska jag läsa lite i min bok och bli av med den konstiga ångesten och vila min "träningsvärkhjärna"... Eller kanske bara spända hjärna... lite.

God natt med er <3

 

 

Av D - 30 maj 2014 21:52

 

Av D - 30 maj 2014 12:59

 

Skönt man man fly någonstans, en dag som denna. Helgen blir nog bättre. Är vädret bra, ska jag klippa gräset =)


 

Av D - 29 maj 2014 21:35

Nej. Mitt huvud är fullt av skit, känns det som. Det segar och snurrar tankar. Men jag orkar inte ens hålla koll på vilka tankarna är... Jag får inte ro till någonting. Lusten säger "promenad i kvällsatmosfären. Den friska luften, och naturens musik"... Men den störande känslan står ivägen för min dörr...

... Vad är det som är fel(?)... Ingen aning.

 

Så vi går vidare och försöker sammanfatta dagen.

Idag klev jag upp vid strax efter halv nio. Hade ställt om larmklockan till klockan nio istället för halvtio. Förbereda mig lite mer för att kliva upp till arbete sedan. Men vaknade som sagt innan. Och klev upp. Vägde mig och upptäckte att jag hade gått ner ungefär ett kilo de senaste dagarna.

Åt frukost, och gick sedan upp hit och klädde på mig lite kläder(hade morgonrock innan. Så gick inte naken :P). Sedan minns jag inte så väl. Kollade säkert allt det vanliga på datorn. Bloggar, blocket. Lägenheter...

Ja, sedan tog jag min bok och satte mig på stentrappan ute på gården. Läste. Stördes av surrande humlor, kvittrande fåglar, folk som pratade, och naturens egna brus. Fick läsa om meningarna några gånger. Men det var det värt. För att vädret var HELT underbart! Solen precis sådär lagom varm, vinden perfekt fläktande... Och naturens musik. Ja, den är lugnframkallande...

 

Jag läste ut boken, med en paus för lunch.

Sedan vet jag inte VAD jag gjorde. För att snart var det dags för middag. Åt, och funderade sedan på att börja läsa en ny bok... "Vackra Barn" av Torey Hayden. Har läst den förut. Tyckte att den var bra DÅ, men när jag började läsa, fastnade jag aldrig riktigt för den, där här gången.

 

Gick upp på övervåningen och skrev min recension av boken... Och satte mig sedan vid tv:n. Såg film med mamma och pappa. Ja-a. Diskade och gick sedan upp hit igen...

 

Hmm. Blev kort idag. Men det har nog mycket att göra med min nya kategori här på bloggen "Loggbok-Matkampen". Där jag skriver om hur det går med att äta. Vilket mina senaste inlägg mycket har handlat om.

 

Så. Med det säger jag god natt. God natt med er <3

 

 

Av D - 29 maj 2014 21:06

   

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards