Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg den 24 mars 2016

Av D - 24 mars 2016 22:02

... Jag hade svårt att somna inatt...

Låg som vanligt och funderade. Kände hur det spände och irriterade i ögonen...

Jag satte på lugnande musik... Eller som ska vara lugnande... Men som inte lugnar mer än någonting annat... för mig...

 

... Men jag somnade till slut.

Utan att kliva upp emellan... Då jag var för trött för att lägga mig framför tv:n...

Somnade väl någon gång efter tre. Fyra, kanske...

 

...

 

Jag klev upp lite tidigare än vad klockan ringde. Då jag vaknade väldigt tidigt och kunde inte somna om...

Klev upp och kollade termometern i kylskåpet, det första jag gjorde...

Kylen var fortfarande för varm... Frysen fick duga...

Eller jag tror det... Men minns jag inte fel, har jag justerat den ett par gånger, idag också...

 

... Jag kollade på nästan hela MalouEfterTio idag. Eftersom att jag klev upp tidigare...

Och så när HemTillGården började, såg jag på det också... Som vanligt...

 

... Jag skrev upp på tavlan, hur jag skulle lägga upp min dag... Och när det äntligen blev dags för brunch, åt jag det...

 

Idag skulle jag äta lite rotfruktsgratäng, tänkte jag...

Uppskrivet alla dagens måltider, sedan igår...

 

... Och efter HemTillGården, drog jag på mig lite ytterkläder och gick på en promenad...

Det, för att jag kände att jag hade ätit för mycket...

Vädret var jättefint. Solen sken... Och jag kände inte att jag kunde kombinera dagens dusch, med en vända till stan...

 

... Så en promenad i byn, passade bra.

 

... 

 

När jag gick där på promenaden, kunde jag nästan(nästan) för första gången på länge, dagdrömma lite grann.. Istället för att tänka, fundera och planera, 60 sekunder av varje minut..!

 

... Efter ungefär, lite mindre än halva promenaden(som var på ca en timme), blev jag trött i kroppen... Kände av att musklerna hade blivit svagare, och att jag hade närmre till ansträngd andning...

Uppförsbackar.. Även de små. -Kändes verkligen tröga!

 

... Jag sänkte blicken till backen och sa till mig själv. "Orkar jag inte gå längre, så sätter jag mig här. Bara där jag står"... Men halva biten kvar. Och det var bara att fortsätta!

Det var ju inte fy skam på något sätt...

Det var riktigt skönt. Och hade jag skött min kropp lite snällare, hade en timmes promenad varit rena barnleken! Jag som brukade gå två och en halv timme, minst..! För några år sedan...

 

...

 

Väl hemma, blev det ett glas isvatten. Framför HalvÅttaHosMig...

Och så in i dushen...

 

Jag hade inte tänkt bada idag...

Men så när jag stod där och drog ut på duschandet, bestämde jag mig för att ändå tappa upp ett bad och sitta där en stund...

"Då får jag inte lika lång väntan till lunchen/middagen sedan"...

 

... När jag kom ut, var det snart dags för mat...

Jag skulle äta upp den sista gravade laxen. Och ha lite rostade nötter till det...

Sagt och gjort...

 

... Efter middagen, var jag fortfarande hungrig... Det minns jag. För att jag tillät inte mig själv att äta något mer(på grund av dagens motvilja att riskera gå upp i vikt(vill gå ner)... Och bestämde istället en tid då jag kunde få ta en kopp te om jag ville...

 

Väntade ut tiden...

Och tog mig min kopp med te...

Den andra koppen för dagen...

 

Och såg sedan på tv. Läste lite bloggar.. -Fram tills det var dags för middagen/kvällsmålet...

... Och då skulle jag äntligen få testa att göra en latte!

 

...

 

Ja, jag funderade under beslutsångest, den största delen av dagen idag, på ifall jag skulle tillåta mig själv att byta ut den smoothie som jag hade tänkt dricka, mot en latte och en bulle istället... Eller ifall då vindruvorna som jag för första gången hade tänkt testa i smoothie, då skulle vara dåliga när jag kom hem på lördag kväll...

 

.. Men jag stack in huvudet i kylskåpet. Tittade på druvorna, och kände att de nog skulle klara sig i några dagar...

Och så bestämde jag mig för att äta vad jag hade mest lust med. Bulle och latte. Trots att det inte är det nyttigaste... Men så får det vara. Det blir ju inte varje dag...

 

... Jag testade. Ja, det gjorde jag...

Och den blev riktigt god! Perfekt i smaken. Bara att jag skulle ha gjort kaffet starkare...

Och skummandet av mjölken, misslyckades jag med totalt!

 

...

 

... Jag blev för mätt... Eller åt för mycket... Och det störde mig...

För att det känns som om jag äter mer och mer för varje dag...

Och det skrämmer mig. Gör mig orolig och osäker...

 

Men så är det ju ätstörningshjärnan som talar, också...

Jag menar. Jag äter ju inte för mycket. Jag äter ju inte lagom...

Jag äter ju för lite... Och så fort som jag känner att jag närmar mig "tillräckligt" i myrsteg, blir jag orolig och får ångest... "Då jag vill ner.. inte upp"...

 

...

 

Efter att ha gjort den där latten. Druckit den och ätit en stor bulle till det... Kanske lite för hetsigt... -Satt jag under mättnad och läste på om hur man skummar mjölk...

Och nu vet jag hur jag ska göra nästa gång. Och(!).. hur det ska se ut!

 

... Ja, jag har ju inte druckit sådana hära "tillgjorda" kaffedrycker så många gånger förut. Så jag visste ju inte hur det skulle se ut...

... Men när jag kommer hem. Eller på söndag, har jag uppskrivet som en av måltiderna, att testa göra latte en gång till... Ja. Och så något till den, såklart.

 

Längtar.

 

... Tåls att säga vad jag tyckte blev så gott med latten som jag gjorde idag. Min första latte...

Jag hade i en sådan där rund platt mintpralin med chokladöverdrag, som brukar finnas bland lösviktsgodiset, i kaffet, innan jag hällde på mjölken...

Det smakade helt underbart! ... Dock hade jag velat ha mer kaffesmak.

Så. På söndag, starkare kaffe.

 

...

 

Nu har jag diskat för kvällen. Och jag hoppas på att kunna stänga av hjärnan en stund. Sluta fundera och planera. Sluta låta tankarna rulla som besatt... Och bara ta en paus från allt, enda fram tills på lördag kväll...

Hoppas, hoppa, hoppas..!

 

... Men imorgon blir det att äta brunch från Pressbyrån eller någon mataffär. Eftersom att jag ändå är på busstationen vid lunchtid. Och jag vill passa på att få lite omväxling, när jag ändå får chansen. Är ju aldrig annars borta vid någon måltid... Och det är extra gott att äta någonting snabbt ute, tycker jag :)

 

... Jag åker vid halv ett imorgon...

Stannar hos föräldrarna för påskfirande med dem och syskonen på lördag...

Och sedan tillbaka till vardagen igen...

Blir nog skönt med en paus...

 

... Känslan i mitt bröst just nu, är ängslan...

Det känns som om jag inte riktigt kan(vill) släppa allt vad min hjärna jobbar med på hemmaplan, just nu...

Jag är otålig...

"Men koppla av, kära D... Dagen är över. Och nu får du ha tålamod fram tills vardagen är tillbaka igen"...

 

...

 

God natt med er <3

 

 

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards