Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg den 29 juni 2015

Av D - 29 juni 2015 21:29

... It's bugging me.. It's bugging me crazy...

... Och jag känner bara just nu, att jag har lust att fortsätta med dessa rutiner som jag ändå så väl TRIVS med, fram tills allt jag köpt har tagit slut. Så att jag slipper börja hetsa... Och sedan bara...

 

... Ja, jag vet inte. Jag vill inte ge upp. Backa.. Inte nu... Inte igen..

Men det känns bara så JOBBIGT, på något sätt.. Att ständigt sitta, gå, stå, ligga... och ÄLTA. Småsaker. Och egentligen ingenting ALLS.

Driva mig själv till VANSINNE i mina försök att lösa de problem som inte finns...

 

... Och idag, när perfektionismen inom mig.. ÅTER har börjat gräva mig alltlängre ner under jorden... Till en plats där paniken snart slår till... När jag ÅTERIGEN har ramlat dit på någonting som jag trodde att var över och förbi...

När jag inte längre känner att jag kan ÄTA FRITT, utan att fundera över om det alls är OKEJ att äta eller dricka det där till frukost istället för middag... Eller liknande...

När ett problem om hur glassen ser ut när den kommer på TALLRIKEN, eller på vilket SÄTT jag får den ur förpackningen, gör mig så NERVÖS att jag känner mig TVUNGEN att ta fram glassen IGEN och försöka en gång TILL, fastän jag inte vill ha mer GLASS... Och därför istället går och gnager, gnager och gnager med ältande och oroligt nervösa tankar i mitt huvud... Medans känslan av uppgivenhet och brist på ork, bubblar upp inombords... I sällskap med de tankar som försöker lösa "det största av problem"...

 

... Men det här glassproblemet var bara ett EXEMPEL. KVÄLLENS exempel...

Det har även varit en dröse ANDRA problemlösningar idag...

... Och just nu, när jag sitter här och känner mig...trött på hela skiten. På känslan av ångest. På oron, osäkerheten... och rädslan...

Då känns morgonsdagens tvättande av kläder, som jag VERKLIGEN behöver få gjort, som tidigare kändes helt okej, VÄLDIGT jobbigt helt plötsligt. Och jag tvivlar på att jag kommer att orka... Oron och ångesten inombords, som just nu bubblar kraftigt, gör att jag inte kan SE mig själv ta stegen ner till tvättstugan eller ens ägna en TANKE åt HUR jag ska tvätta. Vilka KLÄDER jag ska tvätta.. Hur många MASKINER... "Och hur VAR det nu torktumlaren fungerade?".. "Hur mycket TVÄTTMEDEL ska jag ha?"... "Och NÄR ska jag ha en "lugn" stund till att tänka på alla ANDRA stora bekymmer?"...

 

... Men jag ska beskriva dagen idag. Så gott jag kan MINNAS den...

Jag klev som vanligt upp till klockan imorse. Klockan åtta. Åt min frukost. Efter att ha löst mitt STORA problem som kom ifatt mig igår kväll. Det problemet som jag trodde att var borta.. Mitt TVÅNG att äta en viss sak vid en viss måltid... Och då BARA den måltiden. För att inte börja fråga mig själv "varför?" och "Varför inte?".. Krig.

 

Jag funderade och ältade en stund, medans jag åt min frukost... På det bekymmer som jag hade burit under natten... "Fick jag dricka apelsinjuice istället för ProViva till frukosten?" Och "Varför? Varför inte?"...

Jag hade ingen ProViva hemma... Bara juice... Och inte heller den tropiska juicen som jag köpte igår, vågade jag tillåta mig själv. "Dessa var ju inte KÖPTA till frukosten...".

... Men till slut så.. "Jag FÅR inte GÖRA såhär mot mig själv"... Och så tog jag ett glas apelsinjuice.

 

Gick och la mig igen.. Och sov vidare en stund. Tills jag blev väckt av mobilen vid halv tio någon gång... Det var Personligt Ombud. Har inte haft kontakt med henne på tre månader. Men hon ville bara fråga om jag behövde hjälp med något. Varpå jag svarade att jag inte trodde det...

 

Somnade inte riktigt om efter det.. Men låg kvar och drog mig. Halvsov, fram tills... Ja, halv tolv någon gång, kanske... Och klev sedan upp.. Började blanda iordning min dryck av mjölk och kakao, bland annat. Och så gjorde jag iordning en lunchmacka...

När jag var klar med det, såg jag att klockan var såpass nära tolvtiden, att jag kunde börja äta direkt istället...

 

... Satt och drog mig i soffan... Tills jag inte stod ut med mina ältande tankar om drycken som idag inte blev som jag hade räknat med. God, men kunde varit bättre... Och nu kände jag bara att jag behövde ställa det tillrätta. För att inte driva mig själv till VANSINNE.

Så jag skakade ihop en ny.. som jag ska dricka till lunchen IMORGON... Som jag nu TROR att blev mer som jag hade tänkt mig. Men det får morgondagen utvisa.

 

Iväg till bussen. Jag skulle handla fläsk och grädde bland annat, till maten som jag skulle laga imorgon. För att, eftersom att jag ska TVÄTTA och sådär imorgon, så åker jag ingenstans då... Antagligen. Så då passar det bra att laga mat den dagen, och äta mammas matlåda IDAG...

 

När jag kom in till stan, gick jag direkt till affären. Plockade på mig det jag skulle ha och bockade av i min "aktuellt"lista som jag skriver i varje gång som jag kommer på någonting som jag ska köpa kommande dag.. Och så tog jag mig en snabbtitt bland hyllorna för att se om någonting extra ville slinka med.. Jag blir glad för allt jag lyckas köpa. Sålänge som jag håller mig inom min ekonomi...

 

När jag var klar, satte jag mig på busstationen och väntade... och åkte sedan hem..

Väl hemma, blev det mat framför tv:n... Och sedan, efter en hel del ältande på morgondagens middag. Frågetecken och så vidare, bestämde jag mig för att laga den redan idag. För att få.. är det "uppgörelse" jag söker...

 

Ja, iallafall. Så jag började skära fläsk. Göra sås... Och så koka fläsket i såsen...

JÄTTEGOD sås och med endast TVÅ kryddor. Vitpeppar och svartpeppar. Och så hade jag naturell yoghurt, lite ost, grädde, mjöl och mjölk...

 

... OCH.. så kom osäkerheten. Det ploppade upp i mitt huvud, från ingenstans... "Var fläsket färdigkokt?" ...

Ältande. Ältande... Frågetecken och osäkerhet...

 

Jag satt trots det, vid tv:n en stund till.. Jag kände mig äckligt mätt.. Fastän det var två timmar sedan jag åt middag... Och jag gick ständigt in till fläsksåsen med makaroner och kollade på den...

Den doftade UNDERBART. Men allt jag kunde tänka på, var "Skulle den vara lika god efter en dag i kylskåp?.. Eller skulle den vara för tjock och avdunstad?"...

 

Sedan blev det dags för kvällsmålet, som jag nuför tiden äter godsaker vid. Glass, bulle, kaka... Lite nötter eller godis...

Ja, men bara sådär lite lagom mycket.

Som det ser ut nu, slutar jag alltid äta när jag känner att jag kan vänta fyra timmar(eller över natten) tills nästa mål. DÅ är jag lagom mätt. Varken mer eller mindre.

 

MEN. Glassen. Igår var det JÄTTESVÅRT att få loss någonting ur byttan. Idag testade jag att VÄRMA skeden... Men det gjorde ingen skillnad. Och jag TROR att det har att göra med att glassen ligger i en pappersförpacknig och därför blir fuktig och hård...

... Och detta "misslyckande" när jag ska lägga upp glass... Det GNAGER inom mig... Och jag vill bara få till det rätt...

 

... Det är ett STORT begär. Behov jag har... Jättejobbigt. Och när jag säger till mig själv att problemet kan vänta.. för att jag inte vill ÄTA glass imorgon också, så... Nej det GÅR inte... Jag vill bara skopa upp den NU... Egentligen.

 

... Ska köpa en glasskopa iallafall. I rostfritt stål. Värma den i vatten... Då SKA det funka!

 

... Jaja. Det blir ett litet försök till att se på tv nu...

Jag ska allt ta det här vidare.. Ska inte ge upp NU... Och i den bästa av världar, ska jag tvätta kläder imorgon ;D

Slipper iallafall matlagningen :)

 

... God natt med er <3

 

 

Av D - 29 juni 2015 19:18

  ... Jag lagade maten till imorgon, redan idag. För att jag kände mig orolig och ältade i ett, om hur den skulle göras. Vad som skulle fungera... och hur den skulle bli...

Och jag orkade inte låta hjärnan rulla längre...


... Så. Nu när jag är klar och har smakat av såsen... Vilken blev UNDERBART god! .. Så känner jag bara att... "HOPPAS att den smakar lika underbart imorgon också, efter en dag i kylskåp!" ..


... Och så blev jag bara så "dödligt" osäker på ifall fläsket var kokt eller inte.. Det syns ju inte såväl när det kokar med sås... Vet inte ens om jag gjorde det rätt...

För att just nu är jag så ovan vid olika sorters mat, att jag inte ens när jag smakade en fläskbit, kunde avgöra om det var genomkokt :(


*Suck..* ... Men det SMAKADE väldigt gott iallafall.

Får hoppas att det är klart.. och att jag inte blir sjuk.. eller hittar en TOTALRÅ fläskbit däri imorgon...


Vi hörs ikväll <3

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards