Livet ur D:s synvinkel

Alla inlägg den 8 juli 2014

Av D - 8 juli 2014 22:14

Jag mår skitdåligt. Jag blir alldeles svettig, bara vid tanken på att blogga. Så stressad, orolig, osäker... kluven känner jag mig just nu! ...

 

Suget efter någonting att äta, är jättestort. Jag vill bara tugga på någonting... Men min rädsla och osäkerhet på ifall jag äter för mycket eller för lite. Okunskapen om vart gränsen egentligen går, gör att jag hellre tippar på att jag har ätit för MYCKET och inte borde äta något mer, än att jag allt kan unna mig en smörgås eller lite yoghurt...

 

Ja, rädslan och oron inför vad jag gör för eller emot min hälsa, kom som en blixt ner i skallen på mig. Jag trodde att jag äntligen hade lyckats slita mig fri och börja lita på att min kropp kan hantera näringen som jag stoppar i mig, själv. Att jag inte KOMMER att tappa kontrollen över min kropp helt och hållet, bara för att jag släpper på den fulla ohälsosamma kontrollen över maten.

 

Rädslan hade försvunnit och det kändes tryggt att äta. Ja, jag kände mig TRYGG. Glad. Och framtiden såg ljus ut, ur hälsoperspektiv...

Men nu är jag osäker och otrygg igen. Jag vågar inte äta vad som helst och inte när jag känner för det... Vågar egentligen inte stoppa i mig NÅGONTING som inte någon annan bredvid mig OCKSÅ äter! Onyttigt eller ej. Men äter någon annan, så vågar jag också! Antar att jag litar på andra mer än mig själv, när det gäller näringen... Nytt för att vara jag i så fall. Jag som vill bestämma allt själv, på grund av kontrollbehovet! ...

 

Ja, jag vet inte hur det ligger till med det där... Jag vet bara att idag hände någonting inom mig, och näring, mat blev återigen läskigt och "farligt", med oförutsägbara följder... Och att just nu är det enda jag har lust med, att ÄTA...

 

Men. Dagen idag.

Jag klev upp imorse med vetskapen om att dagen idag skulle bli stressig. Upp ur sängen klockan halvåtta. Åt frukost, och kröp sedan ner i sängen igen, för att vila en stund till. Lät frukosten vila i min mage en stund, och började sedan styrketräna mitt lilla pass, vid nio. Tog även denna gången, nio minuter.

Sedan satte jag mig vid datorn en stund. Vad jag gjorde, minns jag inte riktigt. Kollade väl det gamla vanliga. Blocket. Mailen. Någon blogg kanske. Jag kollade väl lägenheter... Jo, vi säger väl att det var allt. Missar jag någonting, så finns det väl värre saker att älta just nu...

 

Sedan gick jag ut på min powerwalk. Klockan var ungefär halv tio. Jag satte på stoppuret på mobilen och började traska på så fort jag kunde(30 minuter tog det). Denna gången var det såå mycket jobbigare än tidigare! Andningen ökade snabbt, och musklerna stramade från tidigare träning. Ja, till och med en hint av mjölksyra, kände jag av!

Men det gick rätt så bra. Jag kämpade på. Andfådd, svettig och dann. Solen brände i huvudet och värmde mitt redan varma ansikte...

Hemvägen blev jobbig. Jag mådde så dåligt. Kände mig så energilös att jag fick för mig att jag helt enkelt ätit för lite till frukost för att kunna klara av både styrketräning och pw på varandra. Åt ju ändå bara en deciliter naturell lättyoghurt och en halv deciliter nöt-och fröblandning med russin. Och så ett glas apelsinjuice.

 

Ja. Så iallafall. Jag fick lov att sakta ner en stund. Men jag tillät aldrig andningen att sakta ner. Ökade sedan farten till slutet igen. Och kom hem med ett rinnande ansikte.

Stretchade i säkert 20minuter eller en halvtimme. Och sedan in för en välförtjänt dusch.

 

Datorn en stund. Kollade rakapparater på nätet. Ville hitta en som åtminstone NÅGON gång blivit bäst i test.

Gjorde iordning kaffe tills pappa, mamma och 13åringen kom hem. Och så blev det lunch. Varav jag åt en smörgås, en crisp(eller vad nu dessa platta små knäckebröden heter) och en skorpa. Vilket kändes mycket. Men ingenting som jag inte hade gjort mig förtjänt av!

 

Däremot så messade hundägaren som jag skulle träffa idag(angående hundrastning). Hon hade fått sluta jobbet tidigare, och undrade då om jag kunde tänka mig att komma tidigare och träffa henne. Då hon ville cykla iväg och bada med sin son sedan...

Tyvärr gick ju inte det. Då jag precis missade den bussen som jag behövde ta då. Men en liten lättnad ändå... Nu har jag en hel vecka på mig att förbereda mig mentalt ;)

 

Efter lunchen, satt jag här en stund till. Och tog sedan bussen till köpcentret vid tvåtiden. För att mamma behövde ost och bananer...

Och DÄR började det. Jag tillät mig själv att köpa någonting som jag var osäker på om jag egentligen borde äta. Eller ifall det kanske kunde klassas som godis... Vilket jag INTE ska köpa själv något mer! ... Tankarna började snurra. Kraven ploppade upp i mitt huvud igen. Nya planer som var tvunga att göras, för att kunna fortsätta äta... Och jag började återigen känna mig som en fånge...

 

Middag på tallriken redan när jag kom hem... Vilket resulterade i att mamma hade lagt upp en ALLDELES för stor portion! Och en redan orolig och pressad jag, kände mig illa tvungen att äta upp den maten. Fastän jag redan var mätt efter hälften. Vilket gav mig ÄNNU mer ångest!

 

Lite planering i punktlisteboken. Lite dagbokskrivande. Ältande tankar. Begär som växte ju mer jag tänkte... Medans jag satt där och såg på tv tillsammans med mamma och 13åringen. Men två honungsmelonskivor åt jag trots allt på kvällen. Varav jag inte kan tillåta mig själv något mer NU. Visst att jag har tränat. Men småätande är aldrig bra. Och många små saker blir ju tillsammans jättestort!

 

Nu blir det sängen... Om jag nu klarar det. God natt med er <3 Jag ser INTE fram emot att vakna imorgon!

 

 

Detta är jag...

Glöm inte att du kan ställa frågor till mig, skriva en snutt i gästboken, och gilla eller följa bloggen :)

  

Vad vill du veta? :)

20 besvarade frågor

Dela med dig :)

RSS

Viktkampen

           

Kan ni lösa denna?

Dagens gåta

Dagens Citat!

Dagens citat

Länkar

 

Jag tipsar

Starkt filmtips till den känslosamma =)


Kalender & klocka

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Mina senaste tankar

       

Checklista

 0% uppnått

 

    

Det jag skriver om...

 

         

Allt jag skrivit :)

Vad söker du?

Besökare hittills

 


Skapa flashcards